fondsenwerving beurzenprogramma’s kansrijk!

2012 Jan 09

Verschillende Nederlandse universiteiten en hogescholen zijn ervaren in het werven van fondsen voor beurzen voor studenten en promovendi. Zo heeft Nyenrode Business Universiteit een traditie van het werven van gelden voor beurzen bij haar alumni die invloedrijke posities innemen in het (internationale) bedrijfsleven. Actief op dit terrein in Groningen zijn enerzijds de Rijksuniversiteit met haar Eric Bleumink Fonds en anderzijds de Hanzehogeschool met haar Hanze University Foundation. 

Hoe zien anno 2012 de kansen eruit op een succesvolle voortzetting van dergelijke programma’s? Bij de meeste donoren en donerende instanties is er momenteel sprake van aanzienlijke budgetkortingen. Terwijl het uiteraard zaak is om hen bij de kennisinstelling betrokken te houden, moet er voor de komende jaren rekening worden gehouden met een fase van stabiliteit of van een (geringe) teruggang in hoogten van donaties. In dit licht gezien is de vraag prangend: “Zijn er nieuwe bronnen denkbaar waaruit succesvol gelden geput zouden kunnen worden?” Het antwoord op deze vraag is een onomwonden “ja”. Nieuwe donoren zouden dié alumni kunnen zijn die zelf als studenten het voorrecht hebben ervaren om vanwege een beurs te studeren.

Het Morehouse College in de staat Georgia in de Verenigde Staten is hiervan een intrigerend praktijkvoorbeeld (ontleend aan CURRENTS, Nov/Dec 2011).

In de periode dat Oprah Winfrey, na 25 jaar optreden op TV, van haar publiek afscheid nam, zorgde de afdeling fondsenwerving van het Morehouse College (een traditioneel ‘black college’ dat uitsluitend uit mannen bestaat) ervoor dat haar alumni hun opwachting bij haar maakten tijdens een van haar laatste shows. Dit als teken van erkenning voor de door haar verstrekte 415 beurzen voor Morehouse studenten. Deze staan in de wandelgangen bekend als respectievelijk Oprah-studenten en Oprah–alumni. In 1989 doneerde zij voor het eerst aan het College $ 1 miljoen nadat zij aan het begin van het academisch jaar de inaugurele rede had uitgesproken. Sindsdien heeft Oprah $ 11 miljoen geschonken waarmee zij de belangrijkste donor werd van Morehouse.

In diezelfde afscheidsperiode besloot een kleine groep van Oprah-alumni dat zij iets grootser wilden doen uit erkentelijkheid voor wat Oprah voor hen had mogelijk gemaakt. Zij wilden aan haar laten weten dat zij hen had geïnspireerd om hun eigen beurzenfonds op te richten voor Morehouse-studenten. Dat vormde de start van de ‘Sons of Oprah’-campagne.

Drie Oprah-alumni uit de financiële wereld namen het initiatief om hun vroegere studiegenoten te benaderen om hun bijdragen aan de campagne te leveren. Een van hen zegt: “De Oprah Winfrey studiebeurs heeft zo’n stempel van kansen en mogelijkheden op onze levens gezet, dat wij haar gift voort willen geven; hierdoor vermenigvuldigen wij de investering die Oprah in ons heeft gedaan”.

Henry Goodgame, de directeur van de afdeling alumnirelaties en fondsenwerving (A en F), beschrijft de ‘Sons of Oprah’-campagne als enerzijds geïnitieerd en gedragen door de alumni en anderzijds ondersteund en gefaciliteerd door zijn afdeling. Dit ziet hij als de gewenste aanpak.

Morehouse College Volgens Goodgame is het cruciaal dat de Morehouse Men (zo worden de alumni van het College genoemd) “ … elkaar bemoedigen om aan goede doelen van Morehouse te geven. Het moet niet zo zijn dat zij telkens van hun College moeten horen wat zij zouden moeten doen. Het gaat erom dat de alumni als broers tegen elkaar praten over hun collectieve verantwoordelijkheid om Morehouse studenten te helpen, zoals zij vroeger ook door iemand in het zadel zijn gebracht”.

 De afdeling A en F zette een website op ten behoeve van de campagne. Zij zorgde ook voor de ‘dankjewel-brieven’ aan degenen die hadden gedoneerd.

 De met de campagne beoogde opbrengst was $ 250.000; het geworven bedrag van $ 300.000, afkomstig van 125 Oprah-bursalen, ging hier ruim overheen.

 De ‘Sons of Oprah’-campagne is door het Morehouse College als model aangegrepen voor het doen initiëren van andere initiatiefgroepen door zijn alumni. Het Morehouse College heeft een brochure gemaakt waarin het zijn alumni en ook anderen aanmoedigt om “ … uw eigen erkentelijkheid te laten blijken middels het oprichten van een beurzenfonds”. In de afgelopen maanden zijn zodoende fondsen gerealiseerd voor studenten van de faculteit Geneeskunde, Politieke Wetenschappen, Recht en Wiskunde en Natuurwetenschappen.  

Tot zover deze casus. Wat valt hieruit te leren voor de Nederlandse universiteiten en hogescholen? Allereerst het besef dat ook zij beschikken over een historie waarin een aantal van hun studenten baat hebben gehad van een beurzenprogramma. Dit kan vanuit de Europese of nationale overheid zijn; dit kan ook mogelijk zijn gemaakt vanuit particuliere fondsen.

Ten tweede de vraag in hoeverre de genoemde kennisinstellingen deze historie concreet kunnen en willen maken met namen en verdere gegevens van de betreffende alumni. Ten derde de vraag of zij de kans en de uitdaging durven aan te nemen om deze alumni op een zodanige wijze ‘wakker te kussen’ dat zij zich geroepen zullen voelen om op hun beurt iets wezenlijks voort te geven.

Universiteiten en hogescholen voor wie alumnirelaties en fondsenwerving een natuurlijk onderdeel uitmaken van hun ‘overall’ strategie, kunnen deze bron van beurzenprogramma’s voor fondsenwerving direct gaan benutten. Zij kennen immers hun alumni, zij staan al op diverse wijzen met hen in verbinding. 

Alumni aan wie als studenten de gift van een studiebeurs ten deel is gevallen, zullen aanspreekbaar zijn voor een appèl, wanneer dat op hen wordt gedaan, om zich te bezinnen op voor hen passende mogelijkheden om iets wezenlijks voort te geven. Het begin ligt bij de vraag: “Doe jij óók mee?”  

Geert Sanders, gasthoogleraar aan  Nyenrode Business Universiteit, is als adviseur op het terrein van fondsenwerving verbonden aan een aantal kennis – en culturele instellingen en lid van de Raad van Advies van FORMEDIA. Binnenkort verschijnt de vierde druk van zijn boek ‘Fondsen werven: de relatiegerichte aanpak’ waaraan een nieuw hoofdstuk is toegevoegd over ‘falende fondsenwerving bij gemankeerd leiderschap’.

Meer weten over alumnirelaties en fondsenwerving? Kom dan naar het CASE Lowlands Congres op 10 en 11 mei in Utrecht. Meer inlichtingen: Utrechts Universiteitsfonds, (ufonds@uu.nl), 030-253 8025.

 

Reacties

Augusto de Arruda Botelho (36 weeks ago)

This design is steller! You obviously know how to keep a reader entertained.
Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well,
almost...HaHa!) Great job. I really loved what you had
to say, and more than that, how you presented it. Too cool!

wristbands (17 weeks ago)

continuously i used to read smaller posts that as well clear their motive, and that is also happening with
this piece of writing which I am reading here.

Zeke Elliott Training Camp Film Session 2017 (15 weeks ago)

Definitely believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the internet the easiest thing to be aware of.
I say to you, I definitely get irked while people think about worries that they just do not know about.
You managed to hit the nail upon the top as well as defined out
the whole thing without having side-effects , people could
take a signal. Will probably be back to get more.
Thanks

My web-site (13 weeks ago)

Maintain sterling silver jewelry wrapped in special fabric that stops
tarnishing and at all times be sure that they are put away dry, by no means moist.

Reageer op dit artikel:

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.